Wednesday, June 15, 2011

penggodam menyerang laman web kerajaan


Pagi tadi buka tv tengok MHI..nurul shuhada baca paper Kosmo tentang hackers menggodam laman web kerajaan iaitu politeknik, tourism dan kebanyakan pusat pengajian tinggi di Malaysia. Pagi ni aku sempat buka website politeknik yang telah di'hack' tu...boleh la dengar lagu background..pastu siap ada notis berbaur ugutan..haha..


Ni la contoh website yang telah dihack



Punca hal ni terjadi adalah disebabkan ketidakpuasan hati para pen'download' movie. Minggu lepas SKMM telah mengeluarkan 10 senarai laman web muat turun filem yang disekat. Mungkin antara sebab SKMM berbuat demikian adalah untuk mencegah masalah sosial masakini. Bukan semua movie bawak pengaruh elok, yang tak elok pun ada jugak. Sesiapa sahaja tak kira peringkat umur bebas untuk memuat turun movie dengan sesuka hati. Kanak-kanak adalah antara golongan yang mudah terpengaruh. Mungkin SKMM menggunakan langkah ini untuk mencegah masalah sosial daripada menjadi lebih parah.

Diharap penggodam mengenakan tindakan ni untuk sementara saja. Kena ingat sama..sebab kepentingan anda..semua urusan online tergendala..apa pon tak buleh..apa pon tak buleh..

No comments: